De pitch: een verkooppraatje of overtuigend verhaal?

In 5 stappen schrijf je een onderscheidende tekst.

Bestaat er eigenlijk een goed Nederlands woord voor ‘pitch’, vroeg ik me af. Daar ben ik namelijk een groot voorstander van: gewoon in je moerstaal vertellen hoe het zit. Gelukkig bleek het woord Nederlands genoeg voor Het Groene Boekje en Van Dale en die laatste is scheutig met het aantal betekenissen. 

Een scherp en goed gemikte boodschap.
Naast allerlei associaties met sport en muziek, betekent ‘pitch’ ook een ‘slim verkoopverhaal’ of een ‘verkooppraatje’. Op de een of andere manier heeft dat een negatieve bijklank. Waarom eigenlijk? Want wat is er mis met een scherpe en goed gemikte boodschap waarin je jezelf, een product of dienst met veel enthousiasme neerzet bij de ontvanger? Dat heeft niets te maken met gladde verkooppraatjes, maar alles met een overtuigend verhaal over wat jou drijft en wat jij belangrijk vindt.

Letterlijk en figuurlijk 'een gooi naar iets doen'.

Letterlijk en figuurlijk 'een gooi naar iets doen'.

In 5 stappen schrijf je een overtuigende tekst voor een pitch.
Of je jouw pitch nou verpakt in een presentatie, speech of voorstel, het begint in alle gevallen met het schrijven van een korte en heldere tekst. Hoe directer hoe beter en voorzien van overtuigend bewijs. Maar bovenal recht uit je hart. Een goede pitchtekst heeft de volgende opbouw en elementen:

1.    Begin met het afstemmen van je publiek.
Als je mensen mee wilt nemen in je verhaal, moet je eerst alle neuzen dezelfde kant op zetten. Je lees- of luisterpubliek was met hele andere dingen bezig tot aan het moment dat jouw verhaal start. Een vervelende email of een lastig telefoontje, je doelgroep moet het hoofd even leegmaken. Neem dus de tijd voor een korte inleiding, herhaal de vraag of de probleemstelling en geef aan dat je blij bent met de kans om hier jouw visie op te geven.

2.       Een goede pitch geeft antwoord op de vraag.
Open deur? Zeker, maar controleer toch even of jouw verhaal beantwoordt aan alle wensen van de potentiële opdrachtgever. Dat is de basis. Hou het kort, maar wees compleet.

3.       Lever overtuigend bewijs.
Je bent waarschijnlijk niet de enige die gevraagd is om een voorstel in te dienen of een presentatie te houden. Je bent vast ook niet de enige die het kàn. Probeer je publiek daar dus ook niet van te overtuigen. Blijf dicht bij jezelf, vertel waarom je een goede oplossing hebt en waarom dat aannemelijk is. Referenties en ervaring zijn belangrijk, die leveren het bewijs dat je de opdracht aan kunt. Enthousiasme, toewijding en begrip voor de uitdaging van de opdrachtgever zijn minstens zo doorslaggevend.

4.       Vertel wat je werkelijk verkoopt.
Dit is echt wat anders dan aantonen dat jouw producten of diensten passen bij de wensen van de opdrachtgever. Hier komt jouw authenticiteit aan de orde. Wat maakt jou anders dan de ander? Het antwoord daarop vind je in het waarom je doet wat je doet. Je drijfveer, dat waar je blij van wordt. Verkoop je alleen een product, of ook een zorgeloos proces? Lever je goede teksten of wil je vooral het vakmanschap van de opdrachtgever overbrengen? Probeer dat onderscheidend vermogen onder woorden te brengen.

5.    Sluit af met iets verrassends.
De spreekwoordelijke kers op de taart. Een extra service element, een proefopdracht, een    alternatieve oplossing. Het maakt niet uit, als het maar iets is waar de potentiële opdrachtgever niet om gevraagd heeft en wat past binnen het kader van de opdracht. Iets dat drempelverlagend werkt of waarde toevoegt, vergroot de kans op succes.

Tot slot: elk verkooppraatje wordt een overtuigend verhaal als je iets eigens toevoegt en het echt meent. Succes!